torsdag 19 januari 2012

Mera mat

Här är lite av vad vi äter, och vi äter ju i te bara kött. Finns mycket annat att äta. Jag äter mycket ägg nu i olika former, känns om om det är ett bra sätt att få ordning på suget.
Min frukost är nästan alltid två kokta ägg med majonäs, en dubbel espresso och ett glas vatten. Eller förresten allra först en sked kokosolja och d-vitamin och omega3. Efterso, d-vitamin är fettlöslig så är det en bra kombo. Kokosoljan ska ju dessutom öka förbränningen och vara antiinflammatorisk.

Träning har det inte blivit så mycket av ännu i år. Har hamnat i nån slags koma delvis pga jobbsituationen just nu. Lite småförkyld och oändligt trött. Men det blir väl bättre.

Har skaffat världens coolaste stegräknare så jag ska motivera mig att gå mera. Den har samma teknik som Wii-kontroller och känner av rörelser och även en höjdmätare så den registrerar när man går i trappor. All data laddas upp via wifi till en webbsida/app. Sånt gillar jag. Man kan dessutom lägga in vad man äter i appen och koppla ihop den med min wifi-våg.

God och enkel lövbiff, inspirerat från nån av bloggarna jag läser. Crème cheese med vitlök och örter som man brev ut på köttskivorna. Rulla ihop och stek i smör. Späd med grädde i pannan och låt det gosa till sig lite. Klart.

Blomkålsmos och ekologisk falukorv. Kokade blomkålen i grädde och mixade med stavmixer. Tycker bättre om det för varje gång.

En favorit till lunch för mig. Spenatsoppa med kokta ägg. Superenkel och snabb mat. Smält smör i en kastrull och häll i fryst spenat, rör om tills spenaten tinat, späd med grädde till lagom konsistens. Krydda med salt, peppar och en gnutta muskot.

Testade att göra kokosplättar enligt ett recept jag hittade på internet, men det är bara att konstatera att det är inget för mig. Jag tycker inte det är gott trots hallon och grädde till ;)

En annan favorit. Smörstekt torsk med spenatstuvning. Mmmmm

Ost och köttärsfyllda tomater är också gott.

Inga kommentarer: