måndag 15 oktober 2012

Sen sist då....

Tja vad ska jag säga, verkligen dålig på att uppdatera här. För mycket med två bloggar att underhålla, skriver mer i min vanliga blogg, http://laizas.blogspot.se/ om allt annat som händer i livet och inte om LCHF och vikt.

Hur går det då? Jo jag fortsätter som förut, vikten håller sig tämligen stabilt, inte neråt som jag vill men däremot känns det ju som om det händer saker i kroppen i alla fall, som att förra veckan var det ett nytt hål i bältet gällde. Gjorde 3 nya hål i bältet före sommaren, eller i våras, och nu är jag på nummer två av dem. Det är positivt.

Sen gjorde jag en kolesterolmätning veckan innan när företagshälsovården var på jobbet och totala kolesterolet var 5,9 mot 7,1 i februari. Tyvärr kollar de ju inte fördelningen mellan LDL och HDL men jag ser det ändå som positivt att totala värdet är lägre. Åtminstone är ju sköterskorna nöjda, även om hon som gjorde testet var något syrlig när jag berättade om att jag äter enligt LCHF.

Gjorde även en vägning på Tanita-vågen som mäter allt möjligt och räknar ut metabola åldern. Den är alldeles för hög eftersom jag har för låg vätskenivå i kroppen. Men en positiv sak där var att det vicerala fettet minskat från 16 till 15%. Det är alltså det fett som ligger runt de inre organen och är det farliga enligt vad de säger. <13 är ok och 13 - 59 är förhöjd risk, så det kan ju inte vara sååå farligt.

Har hållit på och laborerat med olika frukostar, magic bullet coffee som är så populärt, äggmjölk och senaste veckan har det inte blivit nån frukost alls, jag har inte varit hungrig och då finns det ju ingen anledning att äta, eller?? Börjar bli hungrig framemot lunch och de senaste tre dagarna har den blivit sen av olika anledningar, mellan halvett och två.

Nu är det snart 15 månader sen jag började med LCHF och  jag har inga planer på att sluta med det. Mår bra och för det mesta är jag rätt strikt, Bernt kallar mig taliban ibland när han tycker att jag är för strikt. Men det känns inte värt det att äta nåt som inte är ok (enligt mig) det tar flera dar ibland upp till en vecka innan kroppen blir normal igen.

Inga kommentarer: