onsdag 26 september 2012

Det rullar på

Fortsätter med att äta mindre mejeriprodukter och det fungerar utmärkt.

Har iofs kört med proteinshake till frukost med lite grädde och ägg. Beror lite på vad jag är sugen på och hur bekväm jag är. Ibland är det jobbigt att starta vattenkokaren och ta fram mixerstaven på morgonen. Har lite svårt för att ta smör i kaffet också, vill ha min dubbla morgonespresso "oförstörd".


Gjorde chokladmousse till efterrätt i lördags när sonen, dottern och svärdottern hälsade på. Så gott. 70%-ig choklad, grädde, äggulor och lite rom. Receptet från Erika som har en massa bra recept på sin blogg.


Till huvudrätt gjorde jag fläskkotletter i ugn, hittade receptet på en blogg som verkar vara stängd nu. Har gjort det några gånger och fläskkotletter som brukar bli torra, i alla fall för mig, blir saftiga och goda. Perfekt dessutom med mat som går att förbereda. 

Bryn fläskkotletterna och lägg dem i en form, lägg på hackad lök och kantareller, jag tog mina frysta som jag stekte på först. Krydda med salt, peppar och lite vitlök, ska vara fond i receptet men jag hoppade över det. Häll över ca 5 dl grädde och ställ in i ugnen ca 150 grader i 2 timmar. Gjorde en stor omgång så det räckte både till middag för fem personer och två lunchlådor till mig. Serverade med sallad och potatis till de icke-LCHF-ätande.


Igår lyxade vi till det med mat på MM här i Ånersberga. Torskrygg på rotselleripure med bacon och rödvinssmörsås, fick en skål med sallad till när jag inte ville ha potatis.

Vaniljpannacotta till efterrätt, en god favorit.

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad mycket gott! Chokladmoussen är god... och enkel att göra. :-)