lördag 20 oktober 2012

Varför går jag inte ner i vikt?

Lite gnäll eller kanske vi kan kalla det reflektioner efter 15 månader med LCHF. Jag har gått ner ca 12 kg (har mycket kvar) men det händer liksom inget. Har minskat säkert 15 cm i midjan så nåt händer ju.

Tycker att jag gör rätt för det allra mesta
- äter när jag är hungrig, vilket innebär mer mat en del dagar och mindre andra.
- periodiskt fasta emellanåt eftersom jag oftast inte är hungrig varken på morgonen eller efter en sen middag.
- har dragit ner rejält på grädde och crème fraîche
- äter nästan aldrig nötter, kanske en gång per månad
- äter aldrig frukt, bröd, pasta, potatis, ris, godis, läsk eller annat med socker
- håller nere kolhydraterna, fast jag mäter eller räknar aldrig
- äter morötter 1-2 gånger per vecka
- dricker 2-3 glas vin per vecka, oftast vitt
- äter aldrig tills jag är proppmätt utan låter mättnaden komma efter ett tag
- lagar all mat hemma från grunden för det mesta
- har knappt tränat nåt efter semestern
- äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen
- börjar dagen med en sked kokosolja, en dubbel espresso och ett glas vatten
- tar tillskott av kalcium/magnesium på kvällen och d-vitamin, omega3 och antioxidanter på morgonen.
- tar en sked kokosolja på kvällen

Mår bra av att äta så här så det kan jag nöja mig med, men liiiite resultat på vågen kunde jag väl få.

Det finns väl saker som påverkar antar jag
- ålder, 50+
- tidigare svältbantningar, senast var nog viktväktarna för tio år sen när jag gick ner 19 kg som alla kommit tillbaka, som gör att det tar tid för kroppen att återhämta sig, men hur länge??

Nåja, livet är gott och idag ska vi göra Osso Buco till middag.

Ciao

Dagens frunch eller vad det kan heta, den inträffade i alla fall vid tolv. Omelett på två ägg, ett par matskedar grädde, salt, peppar. Stekt i smör med en extra smörklick på tallriken och ett halvt paket bacon till.

Inga kommentarer: