lördag 31 december 2011

5 månader med LCHF

Tänk att det gått så bra. Har nog äntligen hittat en kosthållning som funkar för mig, som jag mår bra av och som inte känns som om jag försakar något. När jag äter som jag ska så har jag inget sug och är mätt och nöjd länge. Det har tagit sin tid att släppa tankarna på mat, kanske både mentalt och fysiskt. Det finns mat när jag behöver och det är inte så svårt att hitta bra mat som jag kände från början.

Vi var på en Ålandskryssning i veckan och jag upptäckte hur lätt det är att ge efter för sockersuget om jag inte passar mig. Som att efter middagen så ställer de fram en skål med choklad-mint karameller tillsammans med kaffet, den bara stod där och ropade på mig så jag moffade i mig lite såna.
Nu är inte det så farligt om det händer en gång och inte blir nån vana, jag åt lite bröd till förrätten och drack ett glas juice till frukost också. Jag är ju inte snäll mot mig själv när jag gör så som jag lurar mig själv att tro, jag mår bara dåligt när jag äter så och dessutom märks det direkt på vågen, ett kilo mer nu än på julafton. Jag får helt enkelt träna på att stå emot frestelserna när de dyker upp, att hålla mig till planerade avsteg.

Tränade igår, flera veckor sen sist, men det kändes så lätt, gick på gångbandet först en kvart och sen mitt vanliga program. Får planera in träningspassen i kalendern så de blir av, jag vill ju och mår bra av det så det är lite mera struktur som behövs.

Vi dansade en del på båten Bernt och jag och det var jättekul, de försvunna kilona har verkligen gjort skillnad. Nu vill jag lära mig bugga på riktigt, en buggkurs under våren kanske....

Känner mig peppad inför det nya året, har gått ner ca 7,5 hittills i år och vill gå ner minst lika mycket under nästa fem månaderna.

Önskar alla ett gott slut och ett fantastiskt 2012!

Inga kommentarer: